Blog

Stekkenberg

Na een paar weken uitstel dan toch eindelijk de Stekkenberg. Half negen vertrokken uit Volkel met 19 wielerfanaten en Cor in de volgauto richting het mooie Groesbeek. Na een aantal dorpjes gepasseerd te zijn en met volle overgave de Sint Jansberg beklommen te hebben, kwamen we er achter dat dit jaar de Stekkenberg gereden moest worden zonder de Stekkenberg. Zelf denk ik dat ze hem aan het repareren zijn voor ons voor het volgende seizoen.

Met een kleine aanpassing zijn we doorgefietst naar Tivoli en via de zevenheuvelenweg naar ons koffiepunt de Oude Molen. Daar werden we getrakteerd op heerlijke koeken omdat Mari weer een jaartje erbij gekregen heeft. Na ons uitbundige lang zal die leven zijn we toch weer op de fiets gestapt en via via weer in Volkel terecht gekomen.

Al met al 90 mooie kilometers en volgens vele een duidelijke en luide communicatie onderweg!

Naaktslakken

En zo maak je het mee. Tijdens de C-tocht van zaterdagmorgen 2 juni ondervonden de rijders onderweg tijdens de 93 km lange Zuid Betuwe route de nadelen van de weersomslag na de hitte-dagen van afgelopen week.

Zodra de Maas nabij Grave was overgestoken begeleidde de gestaag neervallende regen het enthousiast fietsende kwartet tot de Maas weer overgestoken werd via het toch nog varende veerpont van het Gelderse Alphen naar het Brabantse Lith. Bij de reparatie van de ene lekke band konden de opgespatte naaktslakken verwijderd worden.

Gelukkig maakte de traditionele koffie/thee met het appelgebak tegen een vriendenprijs op de pauzeplek bij de molen op de dijk bij Alphen veel goed. Dit blijft een extra motivatie om deze route ieder jaar op te nemen in onze kalenders. Natuurlijk mag een bezoek aan het toilet in de molen zeker niet ontbreken; een unieke situatie met het gordijntje.

Bessembiender

Het begint al een beetje traditie te worden dat deze tocht weer elk jaar op de kalender komt. Op deze mooie zondagmorgen verzamelen 18 fietsers en trouwe volgwagen chauffeur Theo bij de sporthal. Zodat we om klokslag 8.00 uur kunnen vertrekken richting zeeland, dat was voor John een verassing want we kwamen weer bijna langs zijn huis gefietst.

De uitzetters van vandaag zijn Frank en Frank en de ene Frank had de route wat aangepast en de andere Frank had de route vandaag voor gereden effe voor de duidelijkheid. De lengte van de tocht was aan de korte kant voor de tijd van het jaar en is aangepast naar 100 km en met dit mooie weer is dat geen straf.

Het eerste deel van de route gaat naar Langenboom en vandaar volgen we in grote lijnen de bekende tocht Langenboom-Millingen-Langenboom tot in Gennep. We gaan dan richting vakantiepark Heijderbos om vervolgens de route daar weer op te pikken. Nu gaat het in een vlot tempo naar de pauzeplaats in Siebengewald. Na 60 km komen we aan bij Jack Lauf de eigenaar van Cafe/zaal De Heidebloem.

Buiten staat alles al netjes klaar voor de koffie/thee waar we zin in hebben, traditie getrouw komt ook de bessembiender aan de beurt dit lekkere borreltje wordt dan ook door niemand over geslagen. En zoals Jack altijd zegt het zit nog niet in het ziekenfonds maar ge kunt er gruwelijk hard van fietsen, dus dat gingen we maar doen.

Bij het pond aangekomen moesten we wel effe wachten want aan de andere kant moesten vele motorrijders er op schijnbaar was er een toertocht we kwamen er daarna nog veel meer tegen. Terwijl we stonden te wachten zag Gerry een echtpaar die met fietsvakantie zijn en een mooi Zwitsers fietsshirt aan had, en vroeg hij op zijn beste Zwitsers waar ze vandaan kwamen geen reactie toen op zijn Engels geen reactie toen na vier andere vreemde talen bleken het gewoon Hollanders (hahahaha) die de pieterpad route van noord naar zuid aan het fietsen waren.

Inmiddels lag het pond te wachten en konden we met zijn allen over de maas om met een lekker tempo naar Volkel te fietsen. Maar voordat we in Volkel aan kwamen moesten we in Boekel nog een stukje om fietsen, omdat daar de weg was afgesloten vanwege een historische motorrace die elk jaar verreden wordt. Uiteindelijk waren we iets na 12.00 uur terug.