Blog

Trappist

Een lange tocht voor de C groep vandaag. Toch 5 renners aan de start voor een rit van 120 km. Door navigatie problemen moest een deel van de route op goed geluk uit het hoofd komen, wat maar deels is gelukt. Op de  heenweg naar de Achelse Kluis zijn we verdwaald in de driehoek Veldhoven-Westerhoven-Wintelre. Onze Bermudadriehoek van de dag.

Na omzwervingen op het grondgebied van Aalst, Waalre, Valkenswaard en Dommelen (met de Dommelsch brouwerij en een lekke band als hoogtepunten) kwam in Westerhoven een bordje Borkel en Schaft in zicht. Nu was de pauzeplek snel gevonden na 74 km. De Achelse Kluis een klosster/rustplaats op de grens van Nederland en Belgie met een ruim historisch verleden. De koffie en een versnappering waren zeker verdiend.

De terugweg verliep rustig tot Helmond waar op een stuk van 500 meter onze groep met twee deelnemers minder had moeten doen als het fout afgelopen was. Niet door ons toedoen maar slecht stuurwerk om ons heen. Afkloppen... Rond de 110 km begon de afstand en de constante tegenwind toch zijn tol te eisen en was een aangepast tempo nodig om goed thuis te komen. Deze keuzes maakt de C groep tot een fijne groep.

Na 128 km waren we tergen 14.30 uur weer terug in Volkel

De Heusdense brug

Zondag 22 april stonden 18 A- renners klaar om de 110 km te gaan fietsen richting Heusden. De uitzetter was Henri van der Heijden, die de groep aanstuurde richting Vorstenbosch, Loosbroek naar Rosmalen om daar het Maximakanaal over te steken via de sluisdeuren. Een prachtig fietspad langs het kanaal waar we de nodige fietsers en wandelaars tegenkwamen of inhaalden.

Het weer was perfect en de natuur is nu op zijn mooist. De volgwagen van Toyota Oostendorp werd ditmaal bestuurd door Niel van Dijk, die nog herstellende was van een flinke verkoudheid. Niel moest verschillende keren omrijden om weer bij de fietsers aan te kunnen sluiten omdat deze op paden reden waar je met de auto niet door kunt. Zo kon Niel de fietsers opwachten om mooie foto’s te maken.

Gerry gooide nog een jasje naar Niel toe, om die in de auto te laten meenemen, maar ja. dat had Niel niet gezien (bewijs dat het jasje er NU nog ligt staat wel op de foto). Bij Hedel de brug over om langs de Maas, over de dijk van Hedel, Ammerzoden richting Wijk en Aalburg te fietsen. Vanaf daar de Maas weer over naar  Heusden, Heesbeen en via Doeveren naar Drunen waar we op het terras ARCADE van de koffie en de zon konden genieten.

De rit ging verder richting Vught, langs het afwateringskanaal over het fietspad, waar we van een mooi stukje natuur konden genieten. Je moet wel de snelheid aanpassen op een drukker fietspad, want het gaat nog vlug te hard. De jongens hadden er zin in, want het ging in rap tempo van Sint-Michielsgestel, Schijndel, Eerde en Veghel naar Volkel.

Met slechts 1 lekke band waren we iets over 12 uur weer in Volkel met een gemiddelde snelheid van 31,5 km/uur. Iedereen voldaan van een mooie tocht en genoten van een omgeving waar we niet al te vaak komen.

Tocht Oost

Zondag met zeer mooi weer. Aan zeer mooie tocht begonnen met 19 man zeer gemotiveerde wielrenners en volgwagen wagen bestuurd door Mari.

We zijn vanaf de kerk vertrokken richting Mill. In Mill zijn rechtsaf de Molenweg in gedraaid. Vanaf hier zijn naar Gassel en daarna achter de plassen door van Linden richting Heeswijk, Beers, Vianen naar Sint Agatha. Hier wachtte de koffie op ons in café S-Bocht op ons.

Na de koffie was iedereen weer uitgerust en konden we tocht gaan af maken. We gingen nu richting Heide en hier naar de steen fabriek in Oeffelt over de Vilt naar Beugen. De tocht ging verder langs de Maas en door het Maasheggen landschap naar Boxmeer dan door naar Sambeek. Vanaf hier naar Sint Anthonis, Ledeacker, Venhorst naar Volkel. Hier hebben we de mooie rit afgesloten, een zeer geslaagde rit van 85 km.

Pimpernel

Marion en Thea hebben deze tocht in vele varianten, begonnen als kennismaking tocht voor nieuwe leden. Afgelopen week hebben ze er nog een lus bij bedacht, dus vandaag de 75 km versie. Niet veel fietsers vanmiddag, ook geen gasten slechts tien fietsers. Het is alweer vakantietijd en dat merk je meteen.

We hebben prachtig weer, weinig wind en volop zon. Het is lente alles fris groen en in bloesem, maar het voelt als zomer. Onderweg is het opletten vele motorrijders, fietsers, tractors en auto’s. Allemaal trekken ze er op uit vanwege het mooie weer. Pauze bij de Pannenkoekenbakker de Pimpernel in Berlicum. Er werd al gezwommen, warm was het water nog niet, alleen het kleine badje wist het kleine meisje te vertellen. En mama lag lekker te zonnen.

Wij namen koffie/thee. De mannen namen een Witbiertje, zonder alcohol verkochten ze dit niet. Anne nam een ander biertje zonder alcohol. Kunnen we hier vanmiddag niet blijven zitten vroeg Albert, zo gaat dat zoeken ze niet meer te fietsen. Het duurde even voordat er afgerekend was, we dachten dat Marion moest afwassen. Gelukkig kan ze goed hoofdrekenen, beter dan de bediening.

Andre mocht van Albert mee in de kopgroep en dat viel niet tegen, de alcohol was nog niet naar zijn benen gezakt.